per
دانشگاه تهران
مجله علمی "حقوق خصوصی"
2008-840X
2423-6209
2003-03-21
1
3
5
28
11373
توافق های مقدماتی در حقوق کامن لو با تأکید بر حقوق انگلستان و آمریکا
-
دکتر عبدالحسین شیروی
51946272
1
دانشیار مجتمع آموزش عالی قم
توافق های مقدماتی در زندکی اقتصادی، تجاری روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند. این امر به خصوص در روابط تجاری بین المللی، پروژه های سرمایه گذاری، تشکیل شرکت های مشترک سرمایه گذاری ، تملک شرکت ها تجاری، ادغام شرکت ها، فرو ش اموال غیر منقول و نظیر آن از اهمیت و یژه ای برخوردار است. الزام آور بو دن توافق های مقدماتی، یکی از مباحث روز در حقوق "کامن لو" محسوب می شود. دادگاه ها در تطبیق مقررات کلی حقوق قرار دادها بر توافق های مقدماتی با مسایل جدی روبرو هستند، مثل این که آ یا طرفین با امضای یک توافق نامه مقدماتی وا قعا قصد ایجاد یک تععد الزام آور را دارند؟ در چه صورتی یکی ازطرفین، ممکن است تعهدات مزبور را نقص کند؟ و چگونه می توان میزان خسارات ناشی ار نقض این تعهدات را تعیین کرد؟ این مقاله در صدد است اعتبار و لازم الاجرا بودن توافق های مقدماتی را در حقوق کامن لو مورد بررسی قرار داده و تحولات اخیر در حقوق انگلستان وا مریکا را در مواجهه با این توافق ها تشریح نماید.
The term “preliminary agreements” refer to those agreements such as a letter of intent, memorandum of understanding, contract to contract, contract to bargain, agreement to agree, which are concluded in expectation of a final contract. These preliminary agreements are becoming further important in the business life. This an issue whether a preliminary agreement is biding on the parties to it. This Article provides a general view of recognition and enforceability of various preliminary agreements in common Law with a reference to English and the United States.
https://jolt.ut.ac.ir/article_11373_7b8601d8547eb7af874eeb1c453e9ac4.pdf
یادداشت تفاهم
پروتکل
توافق های مقدماتی
حقوق قراردادها
حقوق کامن لو
قراردادهای مقدماتی
قراردادهای ناقص
قو لنامه
Common law
Contracts Law
Deficient Agreements
Letter of Intent
Memorandum of Understanding
Preliminaly Agreements
Preliminaly Contracts
Protocol
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "حقوق خصوصی"
2008-840X
2423-6209
2003-03-21
1
3
11374
قذف از دیدگاه گتاب و سنت
-
دکتر سید هاشم بطحائى
29348875
1
قذف از کلماتی است که از بار خطرناکی برخوردار است واصولا در مقام لکه دار کردن افراد به کار می رود و از این جهت اسلام که حافظ منافع حقوقی و مدافع شخص و شخصیت افراد مظلوم می باشد با شرایطی برای قاذف به عنوان مجرم و بزهکار جریمه تعیین کرده است که همان حد باشد. البته قذف گذشته از حکم حقوقی که ضمن تنبیه بزهکار موقعیت بازدارندگی دارد، دارای حکم تکلیفی و وضعی نیز می باشد که هر کدام در جای خود نقش خود را ایفا می کنند. قدف به دلیل خدشه و لطمه ای که بر مقذوف وارد می کند، برای وی ایجاد حق می نماید و او می تواند با مراجعه به محاکم قضایی تقاضای تنبیه قاذف را نماید و حاکم وظیفه دارد که قاذف را احضار نماید و از او استنطاق کند، اگر وی در قذف صادق بود، مقذوف مدیون می گردد و الا قاذف هشتاد تازیانه حد می خورد و در صورت عدم استیفا حق و مرگ مقذوف ، حد بعنوان یک حق انسانی به،ورثه او منتقل می گردد، منتها ارث بری حد قذف مانند امورمالی نیست که مراتب قرب و بعد ورثه در آن لحاظ گردد، بلکه هر کس از اقربا در هر مرتبه ای از مراتب قرار گرفته باشد می تواند استیفا حد از قاذف بنماید.
“Ghazf’ conveys a harmful and a dangerous meaning in Islamic jurisprudence, which mainly implies to stain people’s Reputation. For this reason, Islam as a protector and custodian of the legal entities and as a defender of the oppressed people has assigned “had” (an Islamic fine) for “ghazf’ (on who commits ghazf) as an offender and criminal.
“Ghazf” irrespective of its legal commandment to punish the offenders, contains not only a preventive feature but enactive of law which both play their real role in their proper situation.
“Ghazf’ incurs some harm in “Maghzoof’ (one which is imposed by “Ghazf’).
“Maghzoof’ is entitled to refer to the courts to demand some punishments for “ghazf’.
The judge must summon “ghazef’ to the court, in case he is not true in “Ghazf’, “Ghazef’ will be indebted to “Maghzoof’ and “Ghazef’ receives 80 lashes.
In case of dying “Maghzoof” or lack of vindication of rights, the inheritors are lawful ones to perform Islamic punishment by lash.
Unlike to economic affairs which nearness and remoteness of the relatives are very important in inheritance issues, in “Ghazf’ affairs each one of the relatives apart of their nearness or remoteness can vindicate the Islamic punishments by lash on “Ghazf’.
https://jolt.ut.ac.ir/article_11374_b1e27354838373287fcb755e5970dd45.pdf
احصان
ارث
تخر یب
حد
حق
حکم
قاذف
قذف
مقذوف
Commandement
Continence
Demolition
Ghazef
Ghazf
HAD
Inheritance
Maghzoof
rights
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "حقوق خصوصی"
2008-840X
2423-6209
2003-03-21
1
3
11375
اقرار تاجر ورشکسته
-
دکتر علیرضا باریکلو
47431653
1
اگر تاجر ورشکسته, بعد از صدور حکم ورشکستگی، اقراری نماید،باید بررسی شودکه آیا چنین اقراری نافذ است. به تعبیر دیگر، باید دید حکم ورشکستگی چه تأثیری بر اقرار ورشکسته گذاشته است. ورشکسته ممکن است، اقرار به تحقق مقربه قبل از صدور حکم ور شکستگی نماید. در این صورت، مقربه ممکن است، دین یا عین باشدو ممکن است اقرار به تحقق مقربه بعد از صدور حکم ورشکستگی کند. در این صورت نیز ممکن است مقربه دین باشد که این دین نیز می تواند ناشی از عمل حقوقی یا ناشی ار مسئولیت مدنی باشدو ممکن است مقربه عین باشد. در این مقاله صورو فروض مختلف اقرار ورشکسته و اثر حکم ورشکستگی بر آن، طبق قواعد و اصول حقوق ایران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
If a bankrupt make a confession, after his or her bankruptcy it must be considered that if such confession is effective.
The bankrupt may confess that the matter of confession has existed before his or her bankruptcy and its matter may be debt, goods or confess that the matter of confession has existed after his or her bankruptcy .The matter of it also may be debt or goods; in this case, if the matter of confession is debt. It cause may be legal act or civil responsibility.
In this Article, the effect of confession of bankrupt, in all cases, in accordance with legal principle of Iranian Law will be considered.
https://jolt.ut.ac.ir/article_11375_79017fdd8799fe4b791c31e5c33fa9e0.pdf
اقر ار
دین
عین
ور شکسته
Bankrupt
Confession
debt
Goods
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "حقوق خصوصی"
2008-840X
2423-6209
2003-03-21
1
3
11376
نقش دیوان بین المللی دادگستری در توسعهء حقوق بشر
-
دکتر محمود جلالی
92693769
1
با توجه به صلاحیت عام دیوان بین المللی دادگستری، تاکنون حقوق بشر موضوع تعدادی از دعاو ی مطرح شده در این مرجع قضایی بین المللی بوده است. با این حال در مفهوم امرو زین حقوق بشر و در معنای خاص این اصطلاح، دیوان را نمی توان یک دادگاه حقوق بشر نامید، زیرا ماده 34 اساسنامه آ ن مقرر می دارد که فقط کشورها می توانند طرف دعوا نزد آن باشند. بنابر این افراد، شر کتها، سازمانهای غیر دولتی و حتی سازمانهای دولتی نمی توانند طرف دعاوی ترافعی مطرو حه در دیوان باشند. به علاوه در نگاهی اجمالی و تفسیری مضیق اکثریت قریب به اتفاق آراء مشورتی دیوان نیز در مورد حقوق بشر نبوده است. گرچه درمیان حقوقدانان، گرایش نسبت به توسعه صلاحیت دیوان همچنان وجود دارد، ولی این کار فقط در صورت اصلاح اساسنامه ممکن است. در این مقاله رویه ی قضائی دیوان به اجمال مورد تجزیه و تحلیل حقوقی قرار گرفته است. نویسنده معتقد است، بر خلاف مادهء فوق الذکر، دیوان با نظرات خود، تاکنون نقش غیر قابل انکاری را در توسعه حقوق بین الملل بشر ایفا نموده است. علی رغم تکثر و تنوع مردم، جوامع، فرهنگها و ایدئولوژیها در سطح جهانی، دیوان حداقل در موارد محدودی که تاکنون نظر داده است، قائل به جهانشمولی حقوق بشر است.
Taking into consideration the broad jurisdiction of the International Court of Justice (ICJ), human rights have in several occasions been subject of cases before the Court. However, in a strict sense of the term the ICJ is not a court of human rights. This is because the Court under Article 34 of its Statute is to decide disputes between States. Moreover, it may give advisory opinions only on the questions that are brought to it by the authorized bodies specified in the United Nations Charter. Therefore, no individual, company, nongovernmental and even governmental organization has direct access to the Court.
This article presents a legal analysis of the World Court jurisprudence on human rights issues in brief. It argues that despite article 34, the Court in many instances played a crucial role in the development of the international law of human rights in the contemporary use of the term. In particular, the Court’s decisions on universal character of human rights worth mentioning.
https://jolt.ut.ac.ir/article_11376_c2d099dfab77efb2535e58b3b45f781c.pdf
حقوق بشر
حقوق بین الملل
دادگاه جهانی
دیوان بین المللی دادگستری
دیوان دائمی دادگستری بین المللی
سازمان ملل متحد
human rights
Internationa Court of Justice
International Law
Permanent court of International Justice
United Nations Organization
Universal Court
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "حقوق خصوصی"
2008-840X
2423-6209
2003-03-21
1
3
11377
اجرای تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری
-
دکترسیرالله مرادی نوده
46481548
1
بعد از پایان یافتن جنگ جهانی دوم و انحلال دیوان دائمی بین المللی دادگستری در سال 1346، محکمه جدیدی به نام دیوان بین المللی دادگستری بر اساس منشورملل متحد، پا به عرصه حیات نهاد که به عنوان ارگان اصلی ملل متحد، مسؤلیت حل و فصل قضائی اختلافات بین المللی را بر عهده دارد. آ نچه قابل ذکر است اینکه دیوان جدید در طول حیات خود، با موارد متعددی از عدم پذیرش احکام قضائی خود در عرصه ی بین المللی مواجه شده است. اگر چه در منشور ملل متحد راه حلی برای این مشکل ارائه شده است،ولی به لحاظ کلی بودن آن و اینکه مکانیزم لازم برای آ ن مشخص نشده است و از طرفی امتیارات داده شده به اعضاء دائم شورای امنیت (وتو)، هرگونه اقدام عملی را در این ز مینه منتفی می سازد، لذا کشوری که حکم دیوان به نفع آن صادر شده، به لحاظ امتناع کشور باز نده در حکم، از اجرای آن حکم، در مواردی از رسیدن به حق خود که به موجب حکم دیوان به رسمیت شناخته شده محرو م می شود، و این یکی از معضلات موجود در عرصه بین المللی است.
The International Court of Justice was established in 1946, in place of the Permanent Court of International Justice. The new court was made an integral part of the United Nations Charter and the principal judicial organ of the United Nations.
Article 94 of the Charter of the United Nations contains provisions tohe effect that the parties to disputes undertake to carry out the decisions of the Court. However, none of these instruments contain provisions, which make possible the automatic enforcement against the will of the judgment debtor of a decision, which has been given and which is binding on the parties. Although, all of the judgments and orders in contentious cases, of the Permanent Court of International Justice have been carried out by the states concerned, the present court, International Court of Justice, is credited with many instances of non - compliance with its judgments and orders. The present article highlight the problems of the enforcement of judgments and orders of the International Court of Justice, and analyses the mechanism of the United Nations Charter regarding enforcement of the judgments and orders of the Court.
https://jolt.ut.ac.ir/article_11377_2378dd646c4334caa8ca4d905360c937.pdf
اجرای احکام
اساسنامه دیوان بین المللی دادگستری
دیوان بین المللی دادگستری
سازمان ملل متحد
شورای امنیت ملل متحد
منشور ملل متحد
charter of the United Nations
Enforcement of the Judgment
International Court of Justice
Security Council of the United Nations
Statute of the International Court of Justice
United Nations Organization
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "حقوق خصوصی"
2008-840X
2423-6209
2003-03-21
1
3
11378
تحریم های بین المللی، ابزار سیاست ملی یا ضمانت اجرایی بین المللی
-
مهدی حدادی
27615466
1
از قرن نوزدهم به همراه پیشرفت انسان در عرصه علم و تکنولوژی ، نیاز جوامع به یکدیگر افزایش یافته ، به گونه ای که امروزه هیچ کشوری را نمی توان یافت که خود را بی نیاز از سایر کشورها بداند . بر اساس یکی از راههای اعمال فشار بر کشورهای نقض کننده حقوق بین الملل ، استفاده از ابزار تحریم های بین المللی است ، تا کشورهای مذکور رفتار خود را تعدیل نمایند . اگر چه در مواردی کشورهای قدرتمند از این ابزار سوء استفاده کرده و از آن در جهت منافع ملی و سیاست های سلطه گرانه خود استفاده کرده اند .، لیکن استفاده از تحریم بین المللی به عنوان اقدام متقابل و نیز نوعی اقدام جمعی از سوی شورای امنیت مشروع بوده و چنانچه انجام آن با بررسی وضعیت کشور خاطی و نقاط ضعف آن همراه باشد و برای هر کشور تحریم خاص اعمال گردد، می توان به کارایی تحریم به عنوان ضمانت اجرایی مؤثر امیدوار بود .
Form 19 century with development of man in science and technology, needs of countries to each other is increasing. So one of ways induce states to comply with its international obligations under international law is international boycotts.
Although in some cases powerful states, as U.S.A. to abuse from this means for national interests, but use of boycott as “counter measure” and a kind of sanction from security council is legal.
The effectiveness of boycotts and sanctions in general depends, however, on the objectives pursued, highly dependent on the boycotting states and universal participation in application of the measures.
https://jolt.ut.ac.ir/article_11378_d5a7160c868ca98ff1ff266524730545.pdf
اقدام متقابل
تحریم اولیه
تحریم ثانویه
تحریم های بین المللی
سازمان ملل متحد
کشور تحریم کننده
کشور نقض کننده
Boycotting states
Breaching states
Couter measure
International Boycotts
Primary boycott
Secondary boycott
United Nations
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "حقوق خصوصی"
2008-840X
2423-6209
2003-03-21
1
3
11379
جایگاه اقلیتها در حقوق بین المللی بشر(آخرین دستاوردها)
-
حسام الدین لسانی
34893488
1
وجود اقلیتهای نژادی، مذهبی و زبانی واقعیتی است که از قرن ها پیش در داخل بسیاری ازکشورها وجود داشته است. توجه به حقوق این اقلیت ها به عنوان جزئی از حقوق بشر، صرفآ از اوایل قرن بیست میلادی آغاز می شود و با تصویب منشور ملل متحد به اوج خود می رسد. حال آ نکه تا قبل از قرن بیست میلادی، حقوق اقلیتها جزء مسائل سیاسی محسوب می شدو داخل در صلاحیت انحصاری مللت ها بود. حق برابری با اکثریت، حق برخورداری از محیط زیست سالم، حق برخورداری از تحصیلات با توجه به ویژگی های اقلیتی و...از جمله حقوقی است که برای کلیه اقلیت ها باید در نظر گرفت. علاوه براین هر دسته از اقلیت ها حقوق ویژه خود را نیز داراهستند. اقلیتهای دینی، اقلیت های زبانی اقلیت های نژادی و اقلیت تازه شناخته شده ملی تمامآ حقوق انحصاری خود را دارا هستند. مکانیزم های بین المللی اجرای قواعد مربوط به حقوق اقلیت ها که از دوران جامعه ملل آغار شده است، تا به امروز دچار تغییرات و پیشرفت های بسیاری شده است. در این میان نقش اتحادیه اروپا در اعمال و اجرای قواعد حقوق بشر در مورد اقلیت ها قابل تحسین است و توجه به آ ن می تواند آ ینده ی حقوق اقلیت ها را در سطح جامعه بین المللی بهتر تضمین نماید.
Minorities such as ethnic, religious and linguistic are realities that have existed in most of the countries from last centuries. But the attention to the rights of this minorities starts just from first years of 20t1i century. Because before this time, the law of minorities was in the field of political issues and it was in exclusive independence of states.
Of course it is necessary to say that after United Nations, the law of minorities has been developed. The law of equality between majorities and minorities, the law of enjoyment from healthful environment, the law of enjoyment from eduction with minorities characters and etc are some of important rights of minorities. Moreover every kind of minorities has special law just for themselves. It means linguistic have some special rights that religious minorities don’t have them.
Nowaday attention to National minorities and rights is very important.
The role of league of Nations for implementation the law of minorities has been very complete in that time. This role has been changed and developed in United Nations times.
Of cours the role of European Union for protection of minorities in unbeatable and imitation from this method can guarantee law of minorities.
https://jolt.ut.ac.ir/article_11379_06c40015970909eea76903a574535208.pdf
اقلیت
حقوق انحصاری اقلیت ها
حقوق کلیه اقلیت ها
مکانیزم های بین المللی اجرای قواعد حقوق اقلیت ها
All Minorities Rights
Exclusive Rights of Minorities
International Mechanizmes for Enforcement Rule of Rights of Minorities
Minority