قیمتگذاری محصولات و خدمات از ابزارهای اساسی رقابت و یکی از شروط لازم برای یک بازار رقابتی، حق تعیین قیمت به صورت آزادانه برای بنگاهها است. حقوق رقابت در بسیاری از کشورها قیمتگذاری تبعیضآمیز را جزء رویههای ضدرقابتی اعلام کرده است، در حالی که تحلیلهای انجامگرفته، بهویژه در حوزة حقوق مالکیت فکری نشان میدهد بسیاری از اشکال تبعیض قیمت علاوه بر اینکه آثار مخرب بر رقابت ندارد، ممکن است سبب ارتقای رفاه و کارایی اقتصادی شود و منافع آن بیش از زیانهایی است که ممکن است ایجاد شود. در حوزة حقوق مالکیت فکری نظامهای مختلف از جمله ایالات متحدة آمریکا و اتحادیة اروپا و ایران رویکردهای متفاوتی اتخاذ کردهاند.