TY - JOUR ID - 56840 TI - علائم تجاری بویایی:جلوه‌‌ای نوین در حمایت حقوقی از علائم تجاری JO - مجله علمی "حقوق خصوصی" JA - JOLT LA - fa SN - 2008-840X AU - صالحی, جواد AU - مومنی تذرجی, احسان AD - استادیار، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران AD - دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشگاه اصفهان، ایران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 12 IS - 2 SP - 307 EP - 328 KW - حمایت قانونی KW - شرایط شکلی KW - شرایط ماهوی KW - علائم بویایی KW - علائم تجاری DO - 10.22059/jolt.2015.56840 N2 - علائم تجاری، معرف کالا یا خدماتی‌اند که صاحبان آن با به‌کارگیری آن علامت درصددند کالا یا خدمات خود را از کالا یا خدمات سایر رقبا متمایز کنند. این علائم تاکنون شامل گستره‌ای از علائم سنتی مانند علائم بصری بوده‌اند. لیکن در دو دهة اخیر علائم بویایی نیز پا به عرصة ظهور گذاشته‌اند. علامت تجاری بویایی، یک نشانگر مبدأ خیلی قوی است. این ویژگی در این علائم باعث شده است که تولیدکنندگان تمایل بیشتری به استفاده از این علائم برای متمایزکردن کالا یا خدمات خود از سایر رقبا نشان دهند. لیکن حمایت‌نکردن از این علائم راه را برای سوءاستفادة سایر رقبا باز گذاشته است. از این رو، حمایت قانونی از این علائم توجیه دارد. اما این حمایت با اِشکال ثبت علائم در دو حوزة شرایط ماهوی و شکلی مواجه است و این اشکالات مستمسک مخالفان حمایت قانونی از این علائم تجاری نوظهور است. در عین حال برای حمایت از علائم بویایی دو گزینة 1. جعل شرایط ماهوی و شکلی جدید یا 2. بازتعریف و انطباق خصوصیات علائم بویایی بر شرایط ماهوی و شکلی علائم سنتی، وجود دارد. از این رو، در این نوشتار تلاش شده است به‌طور عمده با تکیه بر گزینة دوم، ثابت شود که علائم بویایی در نظام حقوقی قابل حمایتند. UR - https://jolt.ut.ac.ir/article_56840.html L1 - https://jolt.ut.ac.ir/article_56840_0b3d4fdbc10f1f87ef17ace6ca8d60d6.pdf ER -