دانشگاه تهرانمجله علمی "حقوق خصوصی"2008-840X61520100220The Review of Executive Decree relating to the Issuing and Operating of Purchase Credit Cardsنقد و بررسی دستورالعمل اجرایی صدور و راهبری کارت خرید اعتباری53024055FAعبدالحسینشیرویاستاد دانشکده حقوق، پردیس قم، دانشگاه تهرانآناهیتایوسفندیکارشناس ارشد حقوق خصوصی، پردیس قم، دانشگاه تهرانJournal Article19700101The issuing of credit cards by banks and other financial and credit institutions is a new experience in Iran. The compatibility of credit cards with Islamic rules and Islamic banking and establishment of a legal structure for maintaining security for such cards, avoiding frauds and settling relating disputes is one of the most challenging issues of the Iranian legislation. As the issuance and use of credit cards is not possible without establishing a necessary legal basis, the Executive Decree relating to the Issuing and Operating of Purchase Credit Cards was approved and notified by Iranian Central Bank in 7/3/1387. In this article, this Decree will be examined and its shortcomings will be reviewed.صدور کارتهای اعتباری از سوی بانکها و سایر مؤسسات مالی و اعتباری تجربه نوینی در ایران است. تطبیق کارتهای اعتباری با موازین اسلامی و بانکداری بدون ربا و ایجاد ساختارهای حقوقی لازم جهت برقراری امنیت کارتها، جلوگیری از تقلبات و حل و فصل اختلافات از مهمترین چالشهایی است که قانونگذار ایرانی با آن مواجه است. از آنجا که صدور و استفاده از کارتهای اعتباری بدون بستر حقوقی لازم امکانپذیر نمیباشد، «دستورالعمل اجرایی صدور و راهبری کارت خریداعتباری» در تاریخ 7/3/1387 توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تصویب و ابلاغ گردید. در این مقاله دستورالعمل مزبور و کاستیها و اشکالات آن مورد نقد و بررسی قرار میگیرد.https://jolt.ut.ac.ir/article_24055_44ad65faba2bf50a0c3e74dcedac0532.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "حقوق خصوصی"2008-840X61520100220Originality: A Requirement for the creation of workاصالت؛ شرط پیدایش اثر315424056FAپژمانمحمدیاستادیار گروه حقوق دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article19700101Copyright is characterized by the concept of originality. Despite its very importance in the formation of a work with its effects and consequences and despite some research previously done in this area, yet, further study seems necessary. One of the reasons for this is, perhaps, the relative and subjective concept of originality and its flexible nature. This research attempts to define the idea of originality and to make distinction between it and other relevant and close concepts, such as novelty, quality, work and its destination. Also, it seeks to analyse consequences of the definition, to distinguish the originality and to analyse how to prove this relative concept. In the light of this research, various aspects of the concept of originality will be studied. Mean while, defects of the Iranian statutory and case laws in this area will become evident.اصالت یک مفهوم بنیادی در حقوق مؤلف شناخته میشود. با وجود اهمیت فوقالعاده اصالت در تحقق و شکلگیری یک اثر و تبعاً نتایج و ثمرات حاصل از آن و با وجود برخی مطالعات در این زمینه، هنوز احساس میشود که شناخت ابعاد آن ضرورتی غیر قابل انکار است. شاید یکی از دلایلی که به این اعتقاد منتهی شده است، مفهوم نسبی و ذهنی اصالت و در نتیجه انعطافپذیری آن است. در این تحقیق سعی میشود که تعریف اصالت و وجوه تمایز آن از معانی مرتبط و نزدیک مانند تازگی، کیفیت اثر و هدف آن، بررسی شود. آثار عملی تعریف و تمییز اصالت در عمل سنجیده و چگونگی اثبات این امر نسبی مورد تحلیل قرار گیرد. در پرتو این تحقیق، ضمن تبیین ابعاد مفهوم مهم اصالت، ضعف قوانین و رویه قضایی و دکترین حقوق ایران در خصوص موضوع آشکار میشود.https://jolt.ut.ac.ir/article_24056_9f4c7122b516372af5ca235408f7fdfc.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "حقوق خصوصی"2008-840X61520100220The Anfal determinant criterion and its proportion with other titles of public ownershipملاک تمییز انفال و نسبت آن با سایر عناوین مالکیت عمومی557624057FAمحمدحبیبیعضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمجیدنجارزاده هنجنیکارشناس ارشد حقوق عمومیJournal Article19700101Anfal is a general and pervasive term which includes extensive range of properties with different characteristics. Mountains-forests-pastures-waste lands- seas and lakes-mines-oil and gas-animal resource(aquatic or non aquatic)- heritages without heir-booty and ….
The question that this article is intended to find complete answer is “what is the special characteristic of Anfal that distinguish them from other properties? what is the determinant criterion of Anfal?”
Answering to this question is dependant to explaining the ratio between Anfal and other titles of public ownership. Because pay attention to instances of other titles of public ownership illustrate some instances of Anfal has described as other public properties.
In this research after studying lexical and idiomatic meaning of Anfal we will analyze submitted definitions and then demonstrate that determinant criterion of Anfal is “lack of special owner” and then present comprehensive definition of Anfal. In this way we prove that proportion between Anfal and public properties is match and other titles of public ownership are subset of Anfal.انفال، اصطلاح عام وفراگیری است که شامل طیف وسیعی از اموال با ویژگیهایی متفاوت میشود. کوهها، درهها، جنگلها ومراتع، اراضی موات، دریاها و دریاچهها، معادن، نفت وگاز، صیدوشکار، اموال مجهولالمالک، ارث بلاوارث، غنایم جنگی و. . . .
سؤالی که مقاله حاضر در صدد یافتن پاسخی متقن برای آن است، این است که ویژگی خاص انفال چیست که آنها را از سایر اموال متمایز ساخته است؟معیار تمییز انفال چیست؟ پاسخگویی به این سوال مستلزم تبیین نسبت سایر عناوین مالکیت عمومی با انفال است. چراکه توجه به مصادیق سایر عناوین مالکیت عمومی نشان میدهد که برخی مصادیق انفال، ذیل مصادیق اموال عمومی یا مشترکات عمومی یا مباحات آورده شدهاند. بنابراین باید به این سؤال نیز پاسخ داد که نسبت انفال با اموال عمومی، مشترکات عمومی و مباحات کدام یک از نسب اربعه است.
معیار تمییز انفال، «مالک خاص نداشتن» است و بر این اساس تعریفی جامع و مانع از انفال ارایه میشود. در باب نسبت انفال با سایر عناوین مالکیت عمومی، ابتدا وجود نسبت تطابق میان انفال و اموال عمومی تبیین شده و سپس ثابت میگردد که میان انفال و مشترکات عمومی از یک سو و انفال و مباحات از سوی دیگر، نسبت عموم و خصوص مطلق وجود دارد.https://jolt.ut.ac.ir/article_24057_8772014d448d51653e18053256fde1b4.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "حقوق خصوصی"2008-840X61520100220public contracts in Iran law: The survey of specificationsقراردادهای دولتی در حقوق ایران: بررسی شاخصها7710424058FAعزت اللهعراقیاستاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمحمدحبیب زادهدانشجوی دکتری حقوق عمومی پردیس قم، دانشگاه تهرانJournal Article19700101The kind of contracts of government and public organisations that relates public affaires, That named public or administrative contracts , are very important to fulfil legal duties of government, and Public Contracts are new forms of providing public welfare, And Management of public services, that are based on consenting instead of being authoritarian, but had been studied less in iran law because of some reasons.
Due attention to necessity of this kind of contracts, The purpose of this article is considering what indicators are in Iranian legal system to recognize administrative contracts. So must be answered these questions: Are administrative contracts properly definited ? What specific indicators are acceptable for administrative and public contracts in Iranian law ? In Iranian law, These contracts are not recognized and identificated perfectly from other government contracts.
I study this research in three chapters, in first, definition secondly, history, importance and in third chapter specifications of administrative (or public contracts) in Iran legal system.قرارداد دولتی یا اداری به معنای خاص، وسیله مؤثر اداره و بهرهبرداری از منابع عمومی، مدیریت خدمات عمومی و تأمین رفاه اجتماعی، از طریق واگذاری امور به مردم و مبتنی بر رضایت ومشارکت آنان است.
هدف این تحقیق این است که بدانیم در نظام حقوقی ما، چه شاخصهایی برای قرارداد اداری وجود دارد و چگونه میتوان آنها را شناسایی نمود. براین مبنا باید به این پرسشها پاسخ دهیم که آیا قراردادهای دولتی به معنای خاص در حقوق ایران تعریف و شناخته شده است؟ کدام معیارها وملاکها را برای شناخت این قراردادها در حقوق ایران، میتوان پذیرفت؟
در منابع حقوق ایران (قوانین، مقررات، مصوبات، و رویه قضایی) این قراردادها به صورت مشخص و متمایز از سایر معاملات و قراردادهای دولت، به رسمیت شناخته نمیشود و نیازمند تعریف دقیق و تعیین ضوابط حقوقی است.
در این تحقیق، ابتدا قرارداد دولتی تبیین و تعریف گردیده و سپس به تاریخچه، اهمیت وکاربرد آن اشاره میشود و آنگاه شاخصهای قرارداد دولتی در ایران بحث میشود.https://jolt.ut.ac.ir/article_24058_3b182e9a4fca074d9d2df9cc18b1e82f.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "حقوق خصوصی"2008-840X61520100220Obligations of the Islamic Republic of Iran Regarding Cultural Rights of Persons with Disabilitiesتعهدات جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق فرهنگی افراد معلول10513124059FAسید احمدطباطباییاستاد یار گروه حقوق، پردیس قم، دانشگاه تهرانسعیدنوری نشاطکارشناش ارشد حقوق عمومیJournal Article19700101In recent years, two positive and effective developments have occurred in Iran's legal system regarding the realization of the rights belonging to disabled people. In 1999, the Comprehensive Act for Protection of Rights of Disabled Persons was adopted; and in 2009, Iran joined the Convention on the Rights of Persons with Disabilities. The present paper studies the obligations of the Islamic Republic of Iran towards the realization of the cultural rights of persons with disabilities by considering the provisions of the two above mentioned legal instruments. In this paper, cultural rights implies the right to education, to participate in cultural life of the society and to have access to information. The paper concludes that the Comprehensive Act for Protection of Rights of Disabled Persons has considered a series of more privileged rights, concerning some aspects of education, for the disabled persons in comparison with the Convention on the Rights of Persons with Disabilities. However, it seems that the legal system in Iran lacks sufficient laws or regulations regarding the right of the disabled persons to participate in cultural life of the society and their right to have access to information. Also it has been emphasized that the State ... .در سالهای اخیر دو تحول مثبت و مؤثر در خصوص حمایت از حقوق معلولان در نظام حقوقی ایران صورت گرفت. درسال 1383 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تصویب گردید و در سال 1388 ایران از طریق الحاق، به کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت پیوست. مقاله حاضر به بررسی تعهدات جمهوری اسلامی ایران در خصوص حقوق فرهنگی معلولان از دو منظر حقوق بینالمللی و حقوق داخلی و با توجه خاص به دو سند مهم فوق و با رویکرد تطبیقی بین این دو سند، میپردازد. در تحقیق حاضر حق آموزش، حق شرکت در حیات فرهنگی جامعه و حق دسترسی به اطلاعات برای افراد دارای معلولیت مورد مطالعه قرار گرفته است. در نهایت، این نتیجه حاصل میگردد که در خصوص حق بر آموزش، قانون جامع حقوق ممتاز و نسبتا جامعی را و بعضا حقوق بیشتری را برای معلولان در مقایسه با کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت پیش بینی نموده است. با این وجود، فقدان یا ضعف مقررات قانونی داخلی در جهت هماهنگی با مندرجات کنوانسیون در خصوص حق شرکت در حیات فرهنگی جامعه و حق دسترسی به اطلاعات افراد دارای معلولیت مشهود است. هرچند سازمان بهزیستی و نهادهای ذیربط تلاشهایی را برای تحقق بخشیدن به حقوق فوق انجام دادهاند.https://jolt.ut.ac.ir/article_24059_ffadb9cc73cd0978b21b8409db4ec62c.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "حقوق خصوصی"2008-840X61520100220Theoretical foundations of cooperation in Iranian lawنگرشی بر مبانی نظری حقوق تعاون در ایران (به مناسبت اعلام سال 2012 به عنوان «سال تعاونیها» از سوی سازمان ملل)13116224060FAمحمدساردوئی نسباستادیار گروه حقوق دانشگاه تهران پردیس قمJournal Article19700101Cooperation in Iran has a long precedent but for the first time after the Islamic revolution became a foundation in Iranian constitutional law and was defined as a protect ional approach. As a point of view in codification of Iranian Constitutional Act (1979) the cooperation recognized on its bases and values that has based in the world. So it is in compliance with Islamic standards. It is a way that ends to the increasing public sector of national economy and limits exploitation of weak people by private sector. It give the weak people the instruments for production to help them handle there affairs to put away the unnecessary mediators. In addition cooperation in Iran by emphasizes on free and voluntary membership and democratic control principles compete peacefully the dominance of the capital on national economy, so is incompatible with governmentalization of the economy.
So there is a good legal field for Iranian cooperative institutions to joint International Cooperation Association (I.C.A) as a member. According the to the fulfillment of principle 44 of Constitutional Act the promotion to the cooperation sector to %25 of national economy trough the fulfillment of 5 years program Act (2011) must be prosecuted ... .تعاون در ایران سابقهای طولانی دارد. اما برای اولین بار پس از انقلاب به عنوان یکی از بنیانهای اساسی در قانون اساسی نفوذ پیدا کرده و به عنوان یک رویکرد حمایتی مطرح شده است. از نظر تدوینکنندگان طرح قانون اساسی، تعاون با همان اصول و ارزشهایی که در دنیا بر اساس آن پایهریزی شده است، مورد توجه قانون اساسی قرار گرفته است و با موازین اسلامی نیز سازگار، بلکه هماهنگ است. شیوهای است برای پایان دادن به تصدیگری دولت و سلطهجویی و استثمار توسط بخش خصوصی که استعدادهای نهفته را بیدار نموده و ابزار کار را در اختیار طبقات ضعیف قرار میدهد تا واسطههای غیر ضروری را از تجارت حذف نموده و امورشان را خود به دست گیرند.
به علاوه تعاون در ایران با تکیه بر اصول عضویت آزاد و داوطلبانه وخودسامانی و کنترل دمکراتیک به همان اندازه که در برابر سلطه سرمایه بر اقتصاد، رقابتی مسالمتآمیز دارد، با دولتیشدن خود نیز ناسازگار است. بنابراین زمینه مناسب برای مشارکت مؤسسات تعاونی ایرانی در اتحادیه بینالمللی تعاون به عنوان عضو فراهم است. اجرای سیاستهای کلی اصل 44 و ارتقای سهم بخش تعاون به 25 درصد در اقتصاد ملی تا پایان برنامه پنجم، باید با این دغدغه همراه باشد که ... .https://jolt.ut.ac.ir/article_24060_5cd92213016523e67b9b5d6c7fbbce01.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "حقوق خصوصی"2008-840X61520100220Rwanda, Genocide and Trial (Review of Role of Rwanda Domestic Courts in Procceding Criminals in relation to Genocide in 1994)بررسی نقش دادگاههای داخلی کشور رواندا در محاکمه جنایتکاران نسلکشی 199416319424061FAحمیدمیریکارشناس ارشد حقوقهمایونمافیاستادیار دانشگاه مازندرانJournal Article19700101In the course of occurring domestic exterimites in Rwanda in 1994, Tutsi people were target for killing there.The commence of terrible war in Rwanda was plane elapse of Rwanda president. After having occurred the conflicts and then great Genocide, Several Courts Started to prosecute Criminals. Beside forign courts and ICTR proceedings, Rwanda government because of lots of detainees and try to expedite trials, used national courts to attribute in Proceeding Criminals.For this reason, special courts were established to trial some criminals about major crimes and Gacaca courts were also established aiming to join people in proceeding about other crimes. This essay presents a review about changes and events that have occurred there.در سال 1994 و درجریان های درونی کشور رواندا، قوم توتسی هدف کشتار توسط هوتوهای افراطی قرار گرفتند. سرمنشأ این درگیریها، سقوط هواپیمای رییس جمهور این کشور بود. پس از فرونشاندن این مخاصمات، چندین محکمه کار پیگرد، محاکمه و مجازات مجرمان را آغاز نمودند. در کنار رسیدگیهای دادگاههای خارجی و دادگاه بینالمللی کیفری رواندا، حکوت رواندا از آنجا که خود نیز به دنبال مشارکت در روند محاکمات و افزایش شتاب روند ها به دلیل خیل عظیم بازداشت شدگان بود، از دادگاههای ملی بهره گرفت. بدین منظور دادگاههای ویژهای برای محاکمه برخی از جنایتکاران جرایم مهم و دادگاههای گاکاکا با هدف مشارکت مردم در محاکمات برای دیگر جرایم تشکیل شدند. مقاله حاضر، به بررسی تحولات و رویدادهای پیش آمده در این زمینه میردازد.https://jolt.ut.ac.ir/article_24061_21e69a35e62d12e65ebbf9b1c4bf91cd.pdf