حق تصویر

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران

چکیده

حق تصویر به این معناست که شخص می‌تواند دربارة تصویربرداری از خویش، چگونگی تصویربرداری، انتشار، و درنهایت استفاده از تصویر خود تصمیم بگیرد. این حق ماهیتی دوگانه دارد؛ هم غیرمالی است، چون به شخصیت انسان مربوط است، هم مالی است، چون در بازار ارزش مالی دارد. حق تصویر قابل انتقال است؛ با این حال، شخص نمی‌تواند به‌طورکلی حق خویش بر تصویرش را به دیگری منتقل و از خود سلب کند. به‌علاوه، اگرچه جنبة معنوی حق تصویر با فوت شخص از بین می‌رود، جنبة مالی این حق به وراث منتقل خواهد شد. دربارة مبنای حق مورد بحث، اختلاف‌نظر وجود دارد. برخی آن را از مصادیق حریم خصوصی می‌پندارند و برخی دیگر آن را، در کنار حریم خصوصی، از مصادیق حقوق شخصیت می‌دانند. به‌نظر می‌رسد با مبنای اخیر کامل‌تر می‌توان از حق شخص بر تصویرش حمایت کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Image Rights

نویسنده [English]

  • Abbas Mirshekari
Assistant Professor , Faculty of Law, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Image rights means that one can decide about another’s photography of him, how to photograph, publication and finally use of image. This right has a dual nature: On one hand, this right is related to the human personality and on the other hand, it is financial due to its financial value in a mark. The image rights can be transferrable, however; one cannot generally transfer its image rights to others and waive them. Furthermore, although moral aspects of image rights disappear upon death, its financial aspects will be transferred to heirs. There is disagreement about the legal basis of the mentioned right: Some authors consider it as an example of privacy, others consider it as an example of personality right along with privacy. It seems that the latter basis can provide image rights with more complete support.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Image
  • Personality Right
  • Privacy
  • Contract
  • death
1. اصفهانی، محمدحسین (1418). حاشیة المکاسب، بی‌نا.

2. جعفری لنگرودی، محمدجعفر (۱۳۸۰). حقوق اموال، تهران، گنج دانش.

3. روحانی، سید محمدصادق (1418). منهاج الفقاهه، ج 1، علمیه.

4. صفایی، حسین (1390). حقوق مدنی: اشخاص و محجورین، تهران، سمت.

5. خویی، ابوالقاسم (1411). مصباح الفقاهه، ج 2، العلمیه.

6. کاتوزیان، ناصر (۱۳۸۵). قواعد عمومی قراردادها، تهران، شرکت سهامی انتشار.

7. ـــــــــــــ (1388). اموال و مالکیت،تهران، میزان.

8. Acquarone, d. (1985). l'ambigutd du droit l'image, recueil dalloz sirey, 33 - 53.

9. Balcarczyk, justyna (2010). sports image rights – a comparative overview, collected papers of the faculty of law in split, vol. 47, 523 - 543.

10. Bergmann, Susanne (1999). publicity rights in the u.s. and in germany: a comparative analysis, Loyola Of Los Angeles Entertainlment Law Journal, vol. 19, 499 - 512.

11. Beverley-smith, h. a. ohly, a. lucas-schloetter(2005). privacy, property and personality, cambridge , 65 - 75.

12. Brüggemeier, Gert, Aurelia Colombi Ciacchi, and Patrick O’Callaghan (2010). Personality Rights in European Tort Law, Cambridge University Press, New York.

13. Claire e., Gorman (2004). publicity and privacy rights: evening out the playing field for celebrities and private citizens in the modern game of mass media, Depaul Law Review, Vol 53, 85 - 101.

14. De grandpre, Vincent, m. (2001). understanding the market for celebrity: an economic analysis of the right of publicity, Fordham Intellectual Property, Media and Entertainment Law Journal, Volume 12, Issue 1, 75 - 96.

15. Dougherty, f. jay (1998). the right of publicity – towards a comparative and international perspective,Loyola of Los Angeles Entertainment Law Journal, vol 18, 440 - 450.

16. Gaillard, Emmanuel (1984). La Double Nature Du Droit L'image Et Ses Consiquences En Droit Positiffrangais, Chron, 161 - 181.

17. Ghestin and g. Goubeaux (1989). Traite de droit civil: les personnes, l.g.d.j., 292-300.

18. Guido, alpa (1997). The protection of privacy in italian law: case law in a codified legal system, Tulane European& Civil Lawforum , vol 12, 12 - 20.

19. Hauch, jeanne m. (1994). Protecting private facts in france: the warren & brandeis tort is alive and well and flourishing in paris, tulane law review, vol 68, 125 - 150.

20. Hazel, Carty (2004). Advertising, publicity rights and English Law, Intellectual Property Quarterly, Issue 3, 34 - 43.

21. Helling, anna e. (2005). protection of "persona" in the eu and in the us: a comparative analysis, a thesis submitted to the graduate faculty of the university of georgia, athens, Georgia, 25 - 35.

22. Klink, j. (2003). 50 years of publicity rights in the united states and the never ending hassle with intellectual property and personality rights in Europe, i.p.q, vol 4, 377 - 400.

23. Koziol h. and a. warzilek (2005). The protection of personality rights against invasions by mass media, vienna, new york, 2005, 121 - 140.

24. Lauterbach, Thorsten (2005). us-style ‘personality’ right in the uk – en route from strasbourg? 20th bileta conference: over commoditised; over-centralised; over-observed: the new digital legal world? queen's university of belfast, 12 - 25.

25. Legler, t. (1997). vie privée, image volée: la protection de la personnalité contre les prises de vues, berne.

26. Logeais, Elisabeth, Jean-Baptiste Schroeder(1998). The French Right Of Image: An Ambiguous Concept Protecting The Human Persona , Loyola Of los angeles Entertainmentlawjournal, Vol. 18, 517 - 530.

27. Marilena Manuc (2012). Liliana, the right to self image: the consent given in the case of reproduction of a person in a photograph, film, drawing, on the internet, contemporary readings in law and social justice, volume 4(2), 458 – 461.

28. Martuccelli, Silvio (1998). International Rights of Publicity, The Right of Publicity under Italian Civil Law, Loyola of Los Angeles Entertainment Law Journal, 65 - 80.

29. Peptan, Rodica (2014). The Right To Own Image In The New Romanian Civil Code, Letter And Social Science Series, Issue 2, 29 - 568.

30. Pinckaers, julius (1996). from privacy toward a new intellectual property right in persona, hague, london, boston, 265 - 280.

31. Reid, Elspeth (2012).Rebalancing Privacy and Freedom of Expression, Edinburgh Law Review, 16 ( 2), 253 - 58.

31. Reiter, eric h. (2001). personality and patrimony: comparative perspectives on the right to one's image, tulane law review, vol. 76, 673 - 685.

33. Synodinou, tatiana (2014). image right and copyright law in europe: divergences and convergences, laws, vol 3, 181 – 207.

34. Tercier, p. (1984). le nouveau droit de la personnalité, Schulthess,Warren, samuel d. & louis d. brandei (1890). The right to privacy, Harvard Law Review, vol 4, 45 - 65.

35. Westkamp, g. (2009). celebrity rights in the uk after the human rights act: confi dentiality, privacy and publicity, in: p. machnikowski (ed.), articles on civil law – a tribute to professor jan kosik, Wroclaw, 12 - 35.