چالش های حقوقی حق جلوت در پرتو هوش مصنوعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دانشکده حقوق، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران

2 دانشیار گروه حقوق، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران

3 استادیار گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران

10.22059/jolt.2024.375689.1007292

چکیده

چکیده

هدف: ظهور نرم‌افزار‌های مجهز به هوش مصنوعی مولد، با توانایی زیادی که در شبیه‌سازی دارد، چالش‌های جدیدی برای حوزه‌های مربوط به حقوق شخصیت خصوصاً حق جلوت ایجاد می‌کند؛ زیرا، هوش مصنوعی با تولید جعل‌های عمیق به آسانی می‌تواند اکثر ویژگی‌های هویتی فرد معروف را بدون مشارکت واقعی ایشان تقلید کند. نگرانی‌های ناشی از ساخت نسخه‌های دیجیتال که با نسخه واقعی افراد غیرقابل تشخیص به نظر می‌رسد،تا جایی پیش‌رفته که سناتورهای امریکایی در سال 2023 لایحه‌ای در خصوص آن تدوین نمودند.در نوشتار حاضر، با توجه به کم رونقی ادبیات حقوقی کشور در زمینه هوش مصنوعی، نگارنده از متون قانونی کشور امریکا بهره برده و بناست بعد از روشن شدن ماهیت حق بر کپی دیجیتال، به تزاحم میان حق جلوت و هوش مصنوعی و شیوه‌های حل آن پرداخت.

روش: روش تحقیق تحلیلی است و جمع آوری داده‌ها با مطالعه تطبیقی از مقالات امریکایی انجام شده است.

نتیجه‌گیری: پیشنهاد می‌شود تا اصل کلی را بر حمایت از حق جلوت قرار داد و به منظور حفظ منافع بزرگ‌تر همچون آزادی بیان و تشویق به خلاقیت، استثنائاتی برای ترجیح هوش مصنوعی درنظرگرفت و در این راستا سه ضابطه معرفی می‌شود که عبارتند از: ضابطه استفاده منصفانه، استفاده از اطلاعات عمومی و ضابطه استفاده متحولانه.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Legal challenges of right of publicity in the light of artificial intelligence

نویسندگان [English]

  • nastaran mohammadi 1
  • javad hoseinzadeh 2
  • abbas mirshekari 3
1 Student of Faculty of Law, University of Science and Culture, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Law Department, University of Science and Culture, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor , Faculty of Law and Political Science,University of Tehran
چکیده [English]

Objective: The emergence of AI-powered generative software with its high simulation capabilities, poses challenges for fields related to Personality rights, particularly the right of publicity, AI can identifying features of a famous individual without their real involvement, through the production of deep fakes. Concerns caused by digital versions that seem unrecognizable from the real version of people, have progressed to the point where American senators drafted a bill regarding it in 2023. considering the lack of country's legal literature In the field of artificial intelligence .authors used legal texts of the United States and after clarifying nature of the right to digital copy, discussed the conflict between the right to advance and artificial intelligence and the ways to solve it

Method: The research uses an analytical-descriptive method, with data collection conducted through a comparative study of American.

Conclusion: It is suggested to prioritize the principle of supporting the right of publicity and, in order to preserve larger interests such as freedom of expression and encouragement of creativity, consider exceptions for the preference of artificial intelligence. In this regard, three principles are introduced, namely: the principle of fair use, the principle of public domain information, and the principle of transformative use.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Freedom of Expression
  • Right of Publicity
  • Artificial Intelligence
  • Deep Fake