مفهوم و شرایط تحقق اثر مشترک ادبی و هنری در نظام حقوقی ایران و آمریکا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس‌ ارشد حقوق خصوصی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران

2 دانشیار گروه حقوق، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران

چکیده

آثار ادبی و هنری مشترک که امروزه در جوامع علمی، فرهنگی و هنری به‌ویژه در مجامع دانشگاهی رشد فزاینده داشته است، اهمیت دارد. مسئلة مفهوم و شرایط تحقق اثر مشترک در نظام‌های حقوقی مختلف وجوه اشتراک و افتراق دارد. این نوشتار با مطالعة تطبیقی مسئلة مزبور در نظام‌های حقوقی ایران و ایالات متحدة آمریکا به این نتیجه دست­ یافته است که اثر مشترک در حقوق ایران صرفاً ناظر به آثاری است که سهم پدیدآورندگان مختلف در اثر ­تفکیک‌نشدنی است. حال آنکه در حقوق آمریکا، در موردی که سهم پدیدآورندگان انفکاک‌شدنی بوده، ولی به یکدیگر وابسته‌اند، نیز تحقق اثر مشترک ممکن است. همین امر موجب تفاوت بنیادین در مصادیق اثر مشترک در دو نظام حقوقی است. در هر حال، در هر دو نظام حقوقی قصد مشارکت در زمان خلق اثر و تحقق عملی مشارکت از شرایط تحقق اثر مشترک است. البته در حقوق آمریکا قصد «شناخته‌شدن به‌عنوان پدیدآورندة مشترک» نیز علاوه بر قصد مشارکت، لازم ­است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Concept and Realization of the Joint Works in Iran and America Law

نویسندگان [English]

  • Elnaz Nahavandi 1
  • Saeed Mohseni 2
  • Sayyed Mohammad Mahdi Qabuli Dorafshan 2
1 M.A. Law, Department of law, Ferdowsi University of Mashhad
2 Associate Professor, Department of law, Ferdowsi University of Mashhad
چکیده [English]

Literary and artistic joint works are prepared by two or more authors. It's Importance, have increasingly grown today, particularly in academic areas. One of the issues related to these works is the problem of identifying the concept and realization of the joint works in the different legal systems which has similarities and differences. This research is a comparative study in mentioned issue in Iran and America law. According to researches which have been done in the context of joint work, in Iranian law, the joint work simply refers to works that contains inseparable parts of the various authors. But, in United States legal system even authors share interdependent parts, joint work can become exist. However, in both legal system, authors must intent to participate in making the work while the work is making. In American law, the intention of being a co-author is also needed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Author
  • Copyright
  • Intellectual Property
  • Joint work
  1.  

    1. امامی، اسدالله (1386). حقوق مالکیت معنوی. جلد اول، چاپ اول، تهران: نشر میزان.
    2. انصاری، باقر (1387). سازوکارهای حقوقی حمایت از تولید علم (حقوق پژوهش). چاپ اول، تهران: سمت.
    3. انصاری، باقر (1386). شرایط اثر قابل حمایت در نظام مالکیت‌های ادبی و هنری (کپی رایت). مجلة تحقیقات حقوقی، شمارة 45، صفحات 151-97.
    4. آیتی، حمید (1375). حقوق آفرینش‌های فکری. چاپ اول، تهران: نشر حقوق‌دان.
    5. جعفری لنگرودی، محمدجعفر (1380). حقوق اموال. چاپ پنجم، تهران: گنج دانش.
    6. زرکلام، ستار (1388). حقوق مالکیت ادبی و هنری. چاپ دوم، تهران: انتشارات سمت.
    7. شبیری، سید حسن و همکاران، (1389). پیش‌نویس لایحة قانون جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط. تهران: دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی.
    8. صفایی، سید حسین (1386). حقوق مدنی و حقوق تطبیقی. چاپ دوم، تهران: نشر میزان.
    9. کلمبه، کلود (1385). اصول بنیادین حقوق مؤلف و حقوق مجاور در جهان. ترجمه و توضیح علیرضا محمدزاده وادقانی، چاپ اول، تهران: نشر میزان.
    10. محمدزاده وادقانی، علیرضا (1387). تأملی در آثار مشترک و جمعی در حقوق مالکیت فکری. فصلنامة حقوق، مجلة دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، دورة 38، شمارة 2، صفحات 338-325.
    11. میرحسینی، سید حسن (1385). فرهنگ حقوق مالکیت معنوی حقوق مالکیت ادبی و هنری. جلد دوم، چاپ اول، تهران: نشر میزان.

     

    1. Brady, T.M. (1989). Manifest intent and copyright: the destiny of joint authorship. Fordham Urban Law Journal, 17(3), 275- 301.
    2. Cary, G.D. (1958). Copyright law revision, Comments and views submitted to the copyright office, study no.12, U.S. senate.
    3.  

     

    1. Gabriel, Goldie(). International distribution: divergence of Co-ownership laws, Vanderbilt Journal of Entertainment & Technology Law, Vol. 9:3, pp. 519-527.
    2.  German, R.A. & Gemmill, K.W. (2006). Copyright Law. Second Edition, Washington: Federal Judicial Center Publication.
    3. Hollar, L.A. (2002). Legal protection of digital information. Chapter1: An Overview of Copyright, Retrieved in: www.digital-law-online.info/lpdi1.0/treatise6.html‎ (last visited 02/02/2015)

    Ivan Hoffman, The Letter Of Intent, Retrieved in: www. ivanhoffman.com/jointauthors.html‎ (last visited: 10/02/2015).

    1. Johnson, E.S. (2010). Avoiding Joint Pain: Treatment of Joint Works of Authorship Conditions. Maryland Bar Journal Maryland State Bar Association, Volume XLIII Number 3. Retrieved in:

    http://www.ober.com/publications/291-avoiding-joint-pain-treatment-joint-works-authorship-conditions (last visited: 21/02/2015)

    1. Kugele, N.F. (1991). How much does it take? copyrightability as a minimum standard for determining joint authorship, University of Illinois Law Review, 809-827.
    2. La France, M. (2001). Authorship, dominance and the captive collaborator: preserving the rights of joint authors. Emory Law Journal, 50, 193-264.
    3. Lape Laura, G. (1997). A narrow view of creative cooperation: the current state of joint work doctrine. Albany Law Review, 61, 43-84.
    4. Margoni, T. & Perry, M. (2012). Ownership in complex authorship: joint works in Italy and the united states of America. European Intellectual Property Review, 34(1), 22-32.
    5. Merges, R.P. (2010). Joint works, collective works, and duration, intro to intellectual property law. Berkeley Law University of California, Student note, Retrieved in:

    www.law.berkeley.edu/files/bclt_2-13-12_Joint_Works_Collective_Works_and_Duration.ppt (Last visited: 20/02/2015)

    1. Neclerio J.M. & Devi, U. (2011), Joint Ownership of Patent, Copyright and Trade Secret in the United State, Duane Morris LLP.
    2. Perkins Spyke, N. (1993). The joint work dilemma: the separately copyrightable contribution, University of Miami Entertainment and Sport Law Review, 31, 31-61.
    3. Pollaud-Dulian, F. (2005). Le droit d'auteur. Paris: Economaca.
    4. Siefarth, C. (1986). Motion pictures in American and international copyright law. Thesis University of Georgia School of Law.
    5. Stamatoudi, I.A. (2003). Copyright and multimedia products: a comparative analysis, New York: Cambridge University Press.

     

    Versteeg, R. (1979). Defining "Author" for purposes of copyright. The American University Law Review, 45, 1323-1366